Op de basisscholen is Digitale geletterdheid al een vak aan het worden. Kan jij het je nog permitteren om niet digitaal onderlegd te zijn? Dit gaat verder dan ‘handig’ met digitale apparaten. Digitale geletterdheid gaat hand in hand met je eigen toekomst. Lees hierover meer in het artikel Digi-Diversiteit

Digitaliseren kan je leren; als ik het met een schoolvak zou moeten vergelijken dan zou het met economie zijn. Het zien van verbanden. Maar vaak zijn we nog bezig met de vraag; “Hoe digitaal bij jij?” En dat lijkt dan meer op leren lezen… Ben je net met veel moeite ingelogd geraakt in je computer, of gebruik je alle apparaten tegelijk en met het grootste gemak. Digitale inclusiviteit en participatie mogelijkheden voor minder digitaal vaardige mensen is een lastig punt in onze maatschappij. Je kan niet zonder… Als organisatie heb je het nog maar een niveau hoger te begrijpen. Het inzicht om de verbondenheid tussen de interne en externe databronnen te zien is voor iedere onderneming of instelling een stap vooruit in de ontwikkeling van hun product, proces en dienst. Kunstmatige intelligentie (AI) gebruiken in je organisatie is een hype, en kan ook zomaar verkeerd uitpakken. Wat je kan bereiken met digitalisering bevindt zich in 3 lagen volgens ons model; 

Je Product leadership digitalisering; Jouw product/dienst is de beste, of in ieder geval goed genoeg om waarde te creëren. Rond je product verzamel je data; serienummers, facturen, gespreksverslagen, rapportages. Je vormt dossiers. Hiermee dien je je eigen organisatie en leg je verantwoording af. Het voordeel van deze data voor je klant wordt nu nog vaak afgeschermd door jou als persoon. Jij bent de toegang, echter je ziet dat dit anders kan. Bijvoorbeeld: Een klant die zelf zijn facturen kan inzien in jullie systeem belt je niet meer voor een kopiefactuur. 

Je Excelence of Operations digitaliseren; Je computer is al lang geen veredelde typemachine meer. Je telefoon niet meer een apparaat om mee te bellen. Deze producten helpen je om makkelijker en beter je werk te doen. Snelheid, bereikbaarheid, voorkomen van systeemfouten door processoftware te gebruiken, categoriseren en zelfredzaamheid. Inzichten om snelle en goede beslissingen te nemen.  

Je customer intimacy digitaliseren; Door de veelheid van informatie die je klant in zijn dagelijkse leven te verwerken krijgt is zijn interesse snel weg. De mogelijkheid die je je hebt om met je klant te praten is nihiel. In het gunstigste geval kan je wat tegen hem zeggen, en moet je maar afwachten of hij daar dan iets mee doet. Daarbij is de snelheid van dit moment ook nog extra ingewikkeld om relevant te zijn. Dit vraagt om Real-time inzichten en directe communicatielijnen. Relevant zijn met de juiste informatie op het juiste moment. Dit bereiken we alleen maar door je product of dienst zelf zijn gebruiksgegevens in jullie platform gaat uploaden.  

Digitaal vaardig worden kan je leren. Hoe je dit in je bedrijf kan toepassen ook. Kijk hiervoor op www.buroai.nl (gratis proefles: https://www.buroai.nl/lessons/individuele-doelstelling-business-canvas-digitaliserings-roadmap/ )