Hoe kan je de versnelling pakken door digitalisering in je MKB bedrijf? De vraag die veel ondernemingen nu bezig houd. De vraag die vaak gesteld word aan een ICT afdeling. Prima natuurlijk, als je IT manager Business en techniek succesvol koppelt in de afgelopen decennia, maar hoe help je dit nieuwe clusterwoord je organisatie in. VoIP en Cloud zijn net goed en wel binnen, en nu Digitalisering? Is dat niet het zelfde?

Versnellen door te digitaliseren is eerst ontdekken wat de verschillen zijn. En die zijn er. Traditioneel is data een collectie van verzamelde gegevens, gecategoriseerd en geordend. Als je de volgende versnelling wilt pakken met je bedrijf door te digitaliseren zal je een roadmap of strategie nodig hebben die data connecteert. Dus van collecteren naar connecteren. Een wereld van verschil.

In je data zoeken naar verbindingen is saai, digitalisering maakt je data onderdeel van je product of dienst. Ik ben blij dat we de stap ‘JoinDGTL’ hebben genomen – Arnold Vaandrager – VABO Composites

De puzzel leggen van de digitalisering van je product of dienst begint bij het vastleggen van de kennis die je als bedrijf levert. Een regionaal financieel adviesbureau levert hypotheken, en leeft nu van het persoonlijk advies. Een gesprek duurt bij hun iets meer als een uur. Ga je naar de concurrent die als prijsvechter in de markt staat, dan sta je met een half uur weer buiten. ‘Ben je beter geholpen als er meer tijd voor je genomen is?’ was mijn vraag. Qua hypotheek niet, maar met dat we naar de hypotheek hebben gekeken hebben we ook de andere aspecten van je financiële situatie bekeken. De hiaten daarin zijn nu ook in kaart.

Digitalisering gaat de hypotheek markt zeker beïnvloeden, ockto en andere tools maken dat er binnen een standaard raamwerk een standaard, maar goed advies gegeven kan worden. Dit zijn geconnecteerde systemen. De data die beschikbaar is via API’s en niet noodzakelijk opgehaald hoeven worden. Zelfs liever niet, omdat ze steeds aan verandering onderhevig zijn. De Digitaliseringsstrategie van dit voorbeeld is dat het component hypotheek de ijsbreker is die de relatie moet leggen voor het pakket financiële rust en vrijheid die in het 2de advies er direct achteraan komt. Dit kan over de as van besparing voor de klant omzetten in een kapitaalverzekering, om zo over 10 jaar de nieuwe keuken te financieren. Of over de as rust, waarbij de draagkracht goed in beeld is zodat de afhankelijkheid van financiële meevallers niet meer leidend is voor ‘fun’.

De binding met je klant voor de komende jaren vast te houden door een doorlopende stroom van relevante berichten over zijn persoonlijke situatie is je werk. Customer intimacy. De kenniskloof die je overbrugt met je persoonlijkheid omzetten in softwarematige oplossingen noemen we Digitalisering #JoinDGTL.

Je eigen kennis en interne data beschikbaar maken via een chatbot of een app helpt je intern om je proces beter te beheersen (bedrijfsfocus), maar het primaire doel zou moeten zijn; relevant zijn voor je klant. Jullie klanten accepteren geen nieuwsbrieven meer met ‘dit kan interessant voor je zijn’ berichten. Ze verwachten berichten die toegespitst zijn op hun eigen situatie, Bank x past de voorwaarden aan waardoor je nu met oversluiten van je hypotheek €… kan besparen op je maandlasten. Als je dit bedrag nu stort in een polis X dan heb je over 8 jaar een vrij te besteden budget voor het droomdoel Y. Herken je het persoonlijke gesprek wat je voert met de adviseur aan tafel? Dat kan nu met connected data Online plaatsvinden. Is jullie Digitaliseringsstrategie op orde?

Tijdens 2 interviews en 1 presentatie maken we voor jullie inzichtelijk hoe de digitale schil van je product of dienst er uit kan zien. Met ondersteuning van businessrules en het business canvas ben je in staat om een jaar lang te werken aan de digitalisering van je bedrijf. *Vraag een voucher aan om nu gebruik te maken van de 50/50 deal van provincie Flevoland (voor overige provincies, kijk op de provincie website)

Zelfstudie & e-learning

Wil je zelf met digitalisering aan de gang, en wil je niet met ons hierover praten. Dat begrijpen we. In 3 tutorials leg ik uit wat je moet weten over digitalisering en de digitale schil om je product of dienst. Ik doe dit aan de hand van 3 voorbeelden, en geef je een paar praktische aanwijzingen waarmee je de volgende stap kan nemen. Kom je er dan niet uit? dan kan je ons natuurlijk inschakelen. Wellicht dat we met een korte brainstorm zo tot de kern kunnen komen.